ORIGINAL_ARTICLE
بررسی صلاحیتهای حرفهای معلمان مرد دوره متوسطه شاخه علوم انسانی بر مبنای رویکرد سازندهگرایی (مورد مطالعه: استان مازندران)
هدف اصلی این تحقیق بررسی صلاحیتهای حرفهای و عملکرد معلمان مرد دوره متوسطه در شاخه­ی علوم انسانی بود. شیوه تحقیق، توصیفی است، که با ترکیبی از روشهای کمّی و کیفی، انجام شده است. جامعه آماری، متشکل از معلمان مرد دوره متوسطه در شاخه علوم انسانی استان مازندران بود. شیوه نمونه گیری در بخش کمّی تحقیق، خوشهای چند مرحلهای بود و تعداد 340 نفر به عنوان شرکت کنندگان در تحقیق انتخاب شدند. برای نمونه­گیری در بخش کیفی، از نمونه گیری هدفمند از نوع موارد عادی بهره گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه محقق ساخته، مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 82/0 برآورد گردید. برای سنجش روایی پرسشنامه از نظرات متخصصان و استادان صاحب نظر استفاده شد. برای تعیین اعتبار مصاحبه، پس از طراحی سوالات باز، ابتدا مطالعه­ای مقدماتی برروی آنها صورت گرفت و با چند نفر از معلمان مصاحبه انجام و ضبط گردید، سپس تغییرات لازم در سؤالهای مصاحبه به عمل آمد. برای اعتبار مشاهده، کلاس معلمان در چند جلسه (2 تا 4 جلسه) به صورت متناوب مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون تی در بخش دادههای کمّی، و از روش استقرایی برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه استفاده شد. نتایج ­حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشنامهها، در بخش کمّی، نشان داد که معلمان از صلاحیتهای حرفه­ای مبتنی بر رویکرد سازنده­گرایی برخوردارند، هرچند، نتایج در بخش کیفی (مصاحبه و مشاهده) نشان داد که اساس عملکرد معلمان بر رویکرد سازنده­گرایی قرار ندارد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1485_2b9249e2e2d7ddd9d3860faa7700ed41.pdf
2012-09-21
1
27
10.22099/jsli.2012.1485
سازنده گرایی
دوره متوسطه
صلاحیتهای حرفهای
معلمان
عملکرد
صمد
ایزدی
1
دانشگاه مازندران
AUTHOR
ابراهیم
صالحیعمران
2
دانشگاه مازندران
AUTHOR
سیروس
منصوریبککی
3
دانشگاه مازندران
AUTHOR
الف. فارسی
1
پارسا، عبداله (1388). بررسی رابطه ادراکات اعضای هیات علمی دانشگاه از ساخت و سازگرایی در کلاس درس و گرایش آنها به کاربرد رویکردهای تدریس و ارزیابی درس مدار و یادگیری مدار. مجموعه مقالات همایش برنامه درسی آموزش عالی در ایران: چالشها و چشم اندازها، تبریز، دانشگاه تبریز.
2
تاجیک اسمعیلی، عزیزاله (1382). عملکرد معلمان پایه پنجم ابتدایی با توجه به میزان آگاهی آنان از اهداف، روش تدریس، مهارت تدریس، کاربرد موارد­آموزشی، روش ارزشیابی و کیفیت سؤالهای امتحانی در درس تعلیمات اجتماعی (رساله دکتری)، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
3
چمن آرا، سپیده (1384). روش تدریس ریاضی مبتنی بر دیدگاه ساخت و سازگرایی(پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4
حیدرزادگان، علیرضا؛ مرزوقی، رحمتالله و جهانی، جعفر(1386). تأثیر نظریه سازنده­گرایی اجتماعی بر عملکرد دانش آموزان پایه سوم دوره راهنمایی در درس علوم در شهر زاهدان. فصل نامه مطالعات برنامه درسی، 2(6)، 1-19.
5
دانش پژوه، زهرا و فرزاد، ولی اله (1385). ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی، فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 5(18)، 135-170.
6
رجبلو، قاسم (1375). بررسی ویژگیهای روش تدریس دبیران علوم انسانی سال دوم متوسطه نظری نظام جدید در منظقه شش شهر تهران از دیدگاه دانش آموزان در سال 75-74 (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
7
رضایی، اکبر و سیف، اکبر(1385). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگی­های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دانش آموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ویژه نامه نوآوری در سنجش و ارزشیابی آموزشی، 5(18)، 11-40.
8
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و بازرگان، عباس (1384). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارت سپهر.
9
سیف، علی­ اکبر (1389). روانشناسی پرورشی(روان شناسی یادگیری و آموزش)، تهران: انتشارات آگاه.
10
شیخ زاده، مصطفی و مهرمحمدی، محمود (1383). نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده­گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن، فصلنامه علمی- پژوهشی نوآوری­های آموزشی، 9، 32-48.
11
فردانش، هاشم و شیخی فینی، علی اکبر (1381). درآمدی بر سازنده­گرایی در روانشناسی و علوم تربیتی، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 12( 42)، 125-145.
12
فردانش، هاشم و کرمی، مرتضی (1387). شناسایی الگوی طراحی آموزشی مطلوب برای آموزشهای صنعتی. اطلاع رسانی و کتابداری: مطالعات برنامه درسی، 8، 106-131.
13
کرمی، مرتضی (1388). تغییر پارادایم آموزش، ضرورتی فروگذارده در برنامه درسی آموزش عالی، مجموعه مقالات­ برنامه­ درسی آموزش ­عالی در ایران : چالشها ­و­ چشم اندازها، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
14
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ و گال، جویس (1386). روش تحقیق کمّی وکیفی در علوم تربیتی و روان شناسی، ترجمه: احمد رضا نصر و همکاران، تهران: سمت و شهید بهشتی.
15
ب. انگلیسی
16
Aviram, M. (2000). Beyond Constructivism: Autonomy-Oriented Education. Studies in Philosophy and Education, 19, 465-489.
17
Beck, J., Czerniak, C., & Lumpe, A. T. (2000). An exploratory study of teachers’ beliefs regarding the implementation of constructivism in their classrooms. Journal of Science Teacher Education, 11(4), 323-343.
18
Dekock, A., Sleepers, P., & Voeten, J. M. (2004). New Learning and the Classification of Learning Environments in Secondary Education. Review of Educational Research, 74(2), 141-170.
19
Herrington, J., & Oliver, R. (2000). An Instructional Design Framework for Authentic learning Environments. Educational Technology Research and Development, 48(3), 23-48.
20
Lebow, D. (1993).Constructivist values of instructional system design: Five principles toward a new mindset. Educational Technology Research & Development (ETR & D), 41(3), 4-16.
21
Lunenberg, M. F., & Korthagen, A. J. (2003).Teacher Educators and Student-Directed learning. Teaching and Teacher Education, 19, 29-44.
22
Mason, J., & Johnston-Wilder, S. (2004). Fundamental constructs in mathematics education. London: Open University Press.
23
Micari, M., Light, G., Calkins, S., & Streitwieser, B. (2007). Assessment beyond Performance: Phenomenography in Educational Evaluation. American Journal of Evaluation, 28, 458-476.
24
Niaz, M. (2008). Whither constructivism? a Chemistry teachers’ perspective. Teaching and Teacher Education, 24, 400-416.
25
Olsen, D. G. (2000). Constructivist principles of learning and teaching methods. Education, 120(2), 347-355.
26
Raskin, J. D. (2008). The evaluation of constructivism. Journal of Constructivist Psychology, 21, 1-24.
27
Stryven, K., Dochy, F., Janssens, S., & Gielen, S.­ (2006). On the dynamics of students’ approaches to learning: The effects of the teaching/ learning environment. Learning and Instruction, 16, 279-294.
28
Vandewelle, J. A. (2001). Elementary and Middle School Mathematics Teaching Developmentally. New York: Addison Wesley Longman Inc. Press.
29
Vavrus, F. (2009). The cultural politics of constructivist pedagogies: Teacher education reform in the United Republic of Tanzania. International Journal of Educational Development, 29(3), 303-311.
30
Windschitl, M. (2002). Framing constructivism in practice as the negotiation of dilemmas: An analysis of the conceptual, pedagogical, cultural and political challenges facing teachers. Review of Educational Research, 72(2), 131-175.
31
ORIGINAL_ARTICLE
ادراک دانش¬آموز از حمایت معلم از خود¬مختاری و خودکارآمدی انگلیسی: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ادراک دانش­آموز از حمایت معلم از خودمختاری بر خودکارآمدی دانشآموزان در درس انگلیسی، با واسطه­گری نیازهای اساسی روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) است. بدین منظور، 310 نفر از دانش آموزان شهر قم (177 پسر و 133 دختر) با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو یادگیری ویلیامز و دسی؛ نیازهای اساسی روانشناختی ایلاردی و همکاران؛ و خودکارآمدی میدلتن و میگلی پاسخ دادند. یافتههای به ­دست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که ادراک از حمایت معلم از خودمختاری، اثر مستقیم مثبت و معناداری بر برآورده شدن نیازهای اساسی دارد و از این طریق، به صورت غیرمستقیم بر خودکارآمدی اثر میگذارد. همچنین، نیازهای اساسی خودمختاری و شایستگی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر خودکارآمدی دانش­آموزان دارند. اما اثر ارتباط بر خودکارآمدی دانش­آموزان معنادار نبود. بطور کلی می­توان نتیجه گرفت که حمایت معلم از خودمختاری دانش آموزان، باعث برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی و در نتیجه افزایش خودکارآمدی آنان میشود.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1486_a520cd1e39b932584b80b3b364e2e697.pdf
2012-09-21
29
50
10.22099/jsli.2012.1486
خودمختاری
خودکارآمدی انگلیسی
نیازهای اساسی روانشناختی
خودتعیین¬گری
الهه
حجازی
ehejazi@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران
AUTHOR
هیمن
خضریآذر
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
جواد
امانی
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
الف. فارسی
1
حجازی، الهه. و نقش، زهرا (1386). رابطه خودکارآمدی ریاضی، سودمندی ادراک شده ریاضی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت ریاضی در دانش آموزان: یک مقایسه جنسیتی. مجله مطالعات زنان، 1(2)، 84-102.
2
خوشبخت، فریبا و خیّر، محمد (1384). بررسی الگوی انگیزشی یادگیری ریاضی در دانش آموزان ابتدائی. مجله روانشناسی، 33، 67-81.
3
دلیر عبدی نیا، محمود (1377). بررسی روابط خودکارآمدی، جهت گیریهای هدفی، یادگیری خودگردان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی در تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4
ریو، جان مارشال (2004). انگیزش و هیجان. ترجمه: سید محمدی (1386)، تهران: انتشارات ویرایش.
5
کبیری، مسعود (1382). نقش خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی با توجه به متغیرهای شخصی (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
6
محسنپور، مریم.، حجازی، الهه و کیامنش، علیرضا (1386). نقش خودکارآمدی٬ اهداف پیشرفت٬ راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه شهر تهران٬ فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5( 16)، 9-35.
7
هومن، حیدرعلی (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
8
ب. انگلیسی
9
Baard, P. P., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work settings. Journal of Applied Social Psychology, 34(10), 2045-2065.
10
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
11
Black, A. E., & Deci, E. L. (2000). The effects of instructors’ autonomy support and students’ autonomous motivation on learning organic chemistry: A self-determination theory perspective. Science Education, 84, 740-756.
12
Bong, M. (2001). Role of self-efficacy and task value in predicting college students' course performance and future enrollment intentions. Contemporary Educational Psychology, 26, 553-570.
13
Chen, K. C., Jang, S. J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Computers in Human Behavior, 26, 741-752.
14
Chirkov, V.I. (2009). A cross-cultural analysis of autonomy in education: A self-determination theory perspective. Theory and Research in Education, 7(2), 253-262.
15
Chirkov, V. I., & Ryan, R. M. (2001). Parent and teacher autonomy-support in Russian and U.S. adolescents: Common effect on well-being and academic motivation. Journal of Cross-cultural Psychology, 32, 618-635.
16
Deci, E. L., Nezlek, J., & Sheinman, L. (1981).Characteristics of the rewarder and intrinsic motivation of the reward. Journal of Personality and Social Psychology, 40, 1-10.
17
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
18
Deci, E. L., Ryan, R. M., Gagne, M., Leone, D. R., Usunov, J., & Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Society for Personality and Social Psychology, 27, 930-942.
19
Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The self- determination perspective. Educational Psychologist, 26, 325-346.
20
Duda, J. L., & Hall, H. K. (2001). Achievement goal theory in sport: Recent extensions and future directions. In R. N. Singer, C. M. Janelle & H. A. Hausenblas (Eds), Handbook of sport psychology (2nd ed., pp. 417-443). New York: Wiley.
21
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
22
Furrer, C., & Skinner, E. (2003).Sense of relatedness as a factor in children’s academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95, 148-162.
23
Gagne, M., Ryan, R. M., & Bargmann, K. (2003). Autonomy support and need satisfaction in the motivation and well-being of gymnasts. Journal of Applied Sport Psychology, 15, 372-390.
24
Gan, S. (2005). An evaluation of perceived task value, self-efficacy, and performance in a Geography blended distance course. Dissertation Doctor of Philosophy, University of Southern California.
25
Gefen, D., Straub, D. W., & Boudreau, M. C. (2000).Structural equation modeling and regression: Guidelines for research and practice. Communications of the Association for Information Systems, 3(1).
26
Grolnick, W. S., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1997).Internalization within the family: The self-determination theory perspective. In J. E. Grusec & L. Kucynski (Eds.), Parenting and children’s internalization of values: A handbook of contemporary theory. New York: Wiley.
27
Grolnick,W. S., Ryan, R. M., & Deci, E. (1991). Inner resources for school achievement: Motivational mediators of children’s perceptions of their parents. Journal of Educational Psychology, 83, 508–517.
28
Guay, F., & Vallerand, R. J. (1997). Social context, student’s motivation, and academic achievement: Toward a process model. Social Psychology of Education, 1, 211-233.
29
Ilardi, B. C., Leone, D., Kasser, R., & Ryan, R. M. (1993). Employee and supervisor ratings of motivation: Main effects and discrepancies associated with job satisfaction and adjustment in a factory setting. Journal of Applied Social Psychology, 23, 1789-1805.
30
Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, The Guilford Press, A Division of Guilford Publications, Inc. 72 Spring Street, New York, NY 10012.
31
Middleton, M. J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack of ability: An underexplored aspect of goals theory. Journal of Educational Psychology, 89,710-718.
32
Milyavskaya, M. & Koestner, R. (2011) Psychological needs, motivation, and well-being: A test of self-determination theory across multiple domains. Personality and Individual Differences, 50, 387-391.
33
Miserandino, M. (1996). Children who do well in school: Individual differences in perceived competence and autonomy in above-average children. Journal of Educational Psychology, 88, 203-214.
34
Pelletier, L. G., & Sharp, E. C. (2009). Administrative pressures and teachers interpersonal behavior in the classroom. Theory and Research in Education, 7(2), 174-183.
35
Reeve, J. (1998). Autonomy support as an interpersonal motivating style: Is it teachable? Contemporary Educational Psychology, 3, 312-330.
36
Reeve, J. (2006).Teacher as facilitators: What autonomy-supportive teachers do and why their students benefit. The Elementary School Journal, 106, 3, 225-236.
37
Reeve, J. M, & Deci, E. L. (1996). Elements of the competitive situation that effect intrinsic motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 24-33.
38
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000).Self-determination theory and facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
39
Ryan, R. M., & Grolnick, W. S. (1986). Origins and pawns in the classroom: self-report and projective assessments of individual differences in children’s perceptions, Journal of Personality and Social Psychology, 50, 550-558.
40
Ryan, R. M., Sheldon, K. M., Kasser, T., & Deci, E. L. (1996). All goals are not created equal: An organismic perspective on the nature of goals and their regulation. In P. M. Gollwitzer & J. A. Bargh (Eds.), The psychology of action: linking cognition and motivation to behavior. New York: Guilford.
41
Schunk, D. H. (1991).Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231.
42
Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85, 571-581.
43
Standage, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2005). A test of self-determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 75, 411–433.
44
Urdan, T., & Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationship, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44, 331-349.
45
Vallerand, R. J. (1997). Towards a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. Advances in Experimental Social Psychology, 271-359.
46
Vallerand, R. J., Fortier, M. S., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 1161–1176.
47
Vansteenkiste, M., Zhou, M., Lens, W., & Soenence, B. (2005).Experiences of autonomy and control among Chinese learners: vitalizing or immobilizing? Journal of Educational Psychology, 97(3), 468-483.
48
Williams, G. C., & Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 767-779.
49
Zimmerman, B. J. (2000). Self-Efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82–91.
50
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی پیشبینی کنندگی راهبردهای خودتنظیمی ریاضی برای ابعاد خلاقیت در میان دانشآموزان دبیرستان¬های پرورش استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و عادی
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی پیشبینی­کنندگی راهبردهای خودتنظیمی ریاضی برای ابعاد خلاقیت در میان دانش­آموزان دبیرستانی بود. بدین منظور، گروهی متشکل از 507 دانش­آموز سال اول دبیرستان (259 دختر و 248 پسر) با میانگین سنی 15 سال و 6 ماه و انحراف معیار 8 ماه از مدارس پرورش استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و عادی شهرستان شیراز به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. مقیاس راهبردهای خودتنظیمی ریاضی و پرسشنامه مدادی- کاغذی چندگزینه­ای خلاقیت به عنوان ابزار سنجش در این تحقیق به کار برده شد. مقیاس راهبردهای خودتنظیمی ریاضی از سه مؤلفه راهبردهای خودتنظیمی عمومی یادگیری، راهبردهای ویژه حل مسأله ریاضی و راهبردهای فراشناختی تشکیل شده و پرسشنامه مدادی- کاغذی چندگزینه­ای خلاقیت شامل چهار بعد سیالی، بسط، ابتکار، و انعطاف­پذیری است. مطالعات قبلی در فرهنگ ایرانی مبین روائی و پایائی قابل قبول نمرات این ابزارها در میان دانش­آموزان بوده است. یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که رابطه همبستگی بین مؤلفه­های خودتنظیمی ریاضی و ابعاد خلاقیت برقرار است. تحلیل­های رگرسیونی چندگانه بیانگر آن بود که راهبردهای ویژه حل مسأله ریاضی، مهم­ترین عامل پیشبینی­کننده ابعاد چهارگانه خلاقیت است. فزونی در کاربرد این راهبردها و نیز راهبردهای فراشناختی، افزایش خلاقیت را به دنبال دارد. راهبردهای شناختی عمومی که معرف شیوه­های ساده­تر و نسبتا سطحی پردازش اطلاعات از قبیل مرور ذهنی است، خلاقیت را از بعد بسط و ابتکار پیش­بینی نمی­کند و در مقایسه با راهبردهای پیچیده­تر، به کاهش سیالی و انعطاف­پذیری می­انجامد. افزون بر این، پژوهش حاضر نشانگر آن بود که دانش­آموزان مدارس پرورش استعدادهای درخشان، و نمونه دولتی در مقایسه با دانش­آموزان مدارس عادی از سیالی و انعطاف­پذیری بیشتری در تفکر برخوردارند، اما تفاوتی در ابعاد خلاقیت بین دانش­آموزان مدارس پرورش استعدادهای درخشان، و نمونه دولتی حاصل نشد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1487_9617e65de696ef1b5c3defd2e651db12.pdf
2012-09-21
51
74
10.22099/jsli.2012.1487
راهبردهای خودتنظیمی ریاضی
حل مسأله ریاضی
خلاقیت
استعدادهای درخشان
دیبا
سیف
1
دانشگاه شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
البرزی، شهلا و سیف، دیبا (1382). بررسی رابطه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی از عوامل جمعیتی با پیشرفت تحصیلی گروهی از دانشجویان علوم انسانی در درس آمار. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 19(1)، 73-82.
2
حقیقت، شهربانو (1377). بررسی ویژگیهای تحصیلی دانشآموزان خلاق. سازمان آموزش و پرورش استان فارس: طرح مصوب شورای تحقیقات.
3
دائمی، حمیدرضا و مقیمی بارفروش، فاطمه (1383). هنجاریابی آزمون خلاقیت. تازههای علوم شناختی، 6(3)، 1-8.
4
رضویه، اصغر و سیف، دیبا (1387). انطباق و اعتباریابی مقیاس پردازش اطلاعات ریاضی(MIPS) برای دانشآموزان ایرانی. دانشگاه شیراز: گزارش طرح پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش.
5
سیف، دیبا (1385). رابطه هوش، باورهای معرفت شناسی، باورهای انگیزشی، راهبردهای خود نظم دهی انگیزشی و یادگیری با پیشرفت تحصیلی و بررسی این عوامل در سطوح متفاوت هوش (رساله دکتری)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
6
سیف، دیبا (1390). تهیه و اعتباریابی مقیاس راهبردهای خودتنظیمی ریاضی (MSRS) و بررسی رابطه مؤلفههای آن با هوش عمومی، هدف گرائی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان دبیرستانهای پرورش استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، و عادی. مجله روان شناسی، 15(2، پیاپی 58)، 198- 217.
7
سیف، دیبا و لطیفیان، مرتضی (1383). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودنظم ده دانشجویان در درس ریاضی. مجله روانشناسی، 8 (4، پیاپی 32)، 404- 420.
8
سیف، دیبا؛ لطیفیان، مرتضی و بشّاش، لعیا (1385). رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی. مجله روانشناسی(ویژه نامه انگیزش و هیجان)، 10(1، پیاپی 37)، 106-122.
9
کفایت، محمد (1373). بررسی ارتباط شیوهها و نگرشهای فرزندپروری، خلاقیت و رابطه متغیر اخیر با هوش، پیشرفت تحصیلی و رفتارهای پیشرفت گرای دانشآموزان سال اول دبیرستانهای اهواز. سازمان آموزش و پرورش استان فارس: طرح مصوب شورای تحقیقات.
10
نادر، مجید (1388). رابطه پنج عامل شخصیت و خلاقیت در میان دانشآموزان دبیرستانهای استعدادهای درخشان (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
11
نوری، زهرا (1381). بررسی تفاوتهای جنسیتی با توجه به رابطه خلاقیت، عملکرد تحصیلی در دروس ریاضی، علوم و ادبیات دانشآموزان (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
12
ب. انگلیسی
13
Abedi, J. (2002). A latent-variable modeling approach to assessing reliability and validity of creativity instrument. Creativity Research Journal, 14(2), 267-276.
14
Al-Dhobaiban, N. A. (2005). Exploring the relationship between self-regulation and creativity. Doctoral Dissertation. Alabama: The University of Alabama.
15
Andzans, A., & Meissner, H. (2002). Creativity in mathematics education and the education of gifted students. Proceedings of the International Conference. Riga, Latvia.
16
Auzmendi, E., Villa, A., & Abedi, J. (1996). Reliability and validity of a newly-constructed multiple-choice creativity instrument. Creativity Research Journal, 9(1), 89-95.
17
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self- efficacy scales. In F. Pajares, & T. Urdan (Eds). Adolescence and education. Greenwich, CT: Information Age publishing.
18
Bessant, K. C. (1997). The development and validation of scores on the Mathematics Information Processing Scale (MIPS). Educational and Psychological Measurement, 57, 841-857.
19
Biggs, J. B. (1993). What do inventories of students' learning processes really measure? a theoretical review and clarification. British Journal of Educational Psychology, 63, 3-19.
20
Boekaerts, M., Pintrich, P.R., & Zeidner, M. (2000). Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press.
21
Craik, F. I. M., & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing: a framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671-684.
22
Davis, G. (1985). Creative thinking and the problem solving. Buffalo, NY: Bearly Limited.
23
Davis, G., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented (5th Ed.). New York: Pearson.
24
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books.
25
Gonzalez, M. (2003). Implicit theories of creativity across cultures. State University of New York: M.S. Thesis.
26
Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York: McGraw-Hill.
27
Heller, K. A. (1999). Individual (learning and motivational) needs versus instructional conditions of gifted education. High Ability Studies, 10, 9– 21.
28
Kelley, W. M., Macrae, C. N., Wyland, C. L., Caglar, S., Inati, S., & Heatherton, T. F. (2002). Finding the self :an event –related FMRI study. Journal of Cognitive Neuroscience, 14, 785-794.
29
Latifian, M. (1997). The relationship between motivation, self-regulation learning strategies and student achievement across the curriculum. Macqurie University: Doctoral Dissertation.
30
Omrod, J. E. (2003). Educational psychology: developing learners (4th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
31
Renzulli, J. S. (1982). Dear Mr. and Mrs. Copernicus: We regret to inform you. Gifted Child Quarterly, 26, 11-14.
32
Renzulli, J. R. (1998). The three – ring conception of giftedness. In: S. M. Baum, S.M. Reis, & L. R. Maxfield (Eds.). Nurturing the gifts and talents of primary grade students. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
33
Renzulli, J. S., Reis, S. M., & Smith, L. H. (1981). The revolving door identification model. Mansfield Center: Creative Learning Press.
34
Sternberg, R. J. (2000). Successful intelligence: a unified view of giftedness. In C.F.M. Van Lieshout & P.G. Heymans (Eds.), Developing talent across the life span. Hove: Psychology Press.
35
Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, intelligence, and creativity, synthesized. New York: Cambridge University Press.
36
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). The theory of successful intelligence as a basis for gifted education. Gifted Child Quarterly, 46, 265-277.
37
Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1995). Defying the crowd: cultivating creativity in a culture of conformity. New York: Free Press.
38
Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1996). Investing in creativity. American Psychologist, 51, 677- 688.
39
Sternberg, R. J., & Williams, W. M. (1997). Does the Graduate Record Examination predict meaningful success in the graduate training of psychologist? a case study. American Psychologist, 52, 630-641.
40
Torrance, E. P. (1966). Torrance Tests of Creative Thinking: norms-technical manual. Princeton: Personnel Press.
41
Toth, J. P (1996). Conceptual automaticity in recognition memory; Levels of processing effects on familiarity .Available on line; http;//en. Wikipedia.org/wiki/levels of processing effect.
42
Weinsten, C. E., & Palmer, D. R. (2002). LASSI users manual for those administering the Learning and Study Strategies Inventory. Clearwater, FT: H & H Publishing Co., Inc.
43
Wolters, C. A., Pintrich, P. R., & Karabenick, S. A. (2003). Assessing academic self-regulated learning. Paper prepared for the Conference on Indicators of Positive Development: Definitions, Measures, and Prospective Validity.
44
Zhang, L., & Sternberg, R. J. (2005). A threefold model of intellectual styles. Educational Psychology Review, 17, 1-53.
45
Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, and M. Leidner (Eds.), Handbook of self- regulation: theory, research, and applications (pp.13-39). San Diego, CA: Academic Press.
46
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45, 166-183.
47
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه علّی هوش کلی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی با میانجی¬گری اضطراب امتحان و سازگاری در دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دولتی شهرستان بروجرد
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علّی متغیرهای هوش کلی و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی، با میانجی­گری اضطراب امتحان و سازگاری، در دانشآموزان سال اوّل دبیرستانهای دولتی شهرستان بروجرد بود. نمونه این تحقیق متشکل از 395 دانشآموز (197 پسر و 198 دختر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش، آزمودنیها پرسشنامههای اطلاعات شخصی، آزمون هوشی ریون، مقیاس هوش هیجانی پترایدز و فرنهام، مقیاس اضطراب امتحان اسپیلبرگر و مقیاس سازگاری دانشآموزان دبیرستانی را تکمیل کردند. عملکرد تحصیلی دانشآموزان از روی معدل پایان سال تحصیلی آنها به دست آمد. تحلیلها بر اساس مدل یابی معادلات ساختاری بود. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی برازنده دادهها است و مسیرهای مستقیم از هوش کلی به عملکرد تحصیلی و سازگاری مثبت و معنادار است. مسیر مستقیم از سازگاری به عملکرد تحصیلی نیز مثبت و معنادار بود. مسیر مستقیم هوش هیجانی به عملکرد تحصیلی منفی و معنادار و مسیر مستقیم هوش هیجانی به سازگاری مثبت و معنادار بود. مسیرهای مستقیم هوش هیجانی و هوش کلی به اضطراب امتحان منفی و معنادار بودند. ضریب مسیر مستقیم اضطراب امتحان به عملکرد تحصیلی منفی و معنادار به دست آمد. نقش میانجی گر سازگاری نیز تأیید شد. نتایج نشان داد که مجموع متغیرهای هوش کلی، هوش هیجانی، اضطراب امتحان و سازگاری توانستند 59% واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کنند. همچنین، مشخص شد که نقش هوش کلی در مقایسه با هوش هیجانی در پیش بینی عملکرد تحصیلی برجسته تر است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1488_2e9b5d8841ec89fd321888970bb71160.pdf
2012-09-21
75
104
10.22099/jsli.2012.1488
هوش کلی
هوش هیجانی
عملکرد تحصیلی
اضطراب امتحان
سازگاری
مدل یابی معادلات ساختاری
منیجه
شهنی ییلاق
1
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
رضا
مجیدی
2
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
جمال
حقیقیمبارکه
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
الف. فارسی
1
ابوالقاسمی، عباس (1381). بررسی میزان همه گیر شناسی اضطراب امتحان و اثر بخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان مقطع دبیرستان (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
2
ابوالقاسمی، عباس؛ اسدی مقدم، عزیزه؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1375). ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(3 و 4)، 61-74.
3
ارشدی، نسرین (1386). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب- منطقه اهواز (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
4
اسلاوین، رابرت ایی (2006). روانشناسی تربیتی (ویرایش هشتم). ترجمه یحیی سید محمدی (1385). تهران: نشر دوران.
5
برندک، معصومه و حمیدی، منصورعلی (1386). مهارت آموزی در زمینه عاطفی ـ اجتماعی در راستای بهبود کارکردهای شناختی: طراحی و آزمایش یک دوره آموزشی برای افزایش هوش عاطفی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 23(4)، 29-52.
6
بشارت، محمد علی (1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. مجله مطالعات روان شناختی، 1(2 و 3)، 25-38.
7
بشارت، محمد علی؛ شالچی، بهزاد و شمسی پور، حمید (1385). بررسی رابطهی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانشآموزان. اندیشههای نوین تربیتی، 2(3 و 4)، 73-84.
8
بهروزی، ناصر (1382). مقایسه ترکیبهای مختلف هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، نظام ارزشی، نوع هویت و رغبتهای شغلی در دانشآموزان سال اول دبیرستانهای اهواز (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
9
پاشا شریفی، حسن (1384). مطالعه مقدماتی نظریهی هوش چندگانه گاردنر در زمینه موضوعهای درسی و سازگاری دانشآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 4(11)، 11-34.
10
پیشقدم، رضا و قنسولی، بهزاد (1387). نقش هوش هیجانی در یادگیری زبان انگلیسی و موفقیت تحصیلی. مجله پژوهش زبانهای خارجی، 43، 41-56.
11
حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی (1385). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوشان و دبیرستانهای عادی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 8 (29 و30)، 57-66.
12
حقیقی، جمال؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز و زندی دره غریبی، تاج محمد (1379). رابطه سلسله مراتب نیازهای مزلو با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی با کنترل وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 7(1و2)، 103-126.
13
خسروی، معصومه و بیگدلی، ایمان اله (1387). رابطه ویژگیهای شخصیتی با اضطراب امتحان دردانشجویان. مجله علوم رفتاری، 2(1)، 13-24.
14
رضویان شاد، مرتضی (1384). رابطه هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
15
سپهوندی، محمد علی (1385). مقایسه سلامت روانی، سازگاری فردی-اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر فاقد و واجد مادر پایه اول دبیرستانهای اهواز با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت اجتماعی و هوش دانشآموزان (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
16
سیف، علی اکبر (1383). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش پنجم). تهران: انتشارات آگاه.
17
سینها، آی. کی و سینگ، آر. پی. (1993). پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی. ترجمه ابوالفضل کرمی (بدون تاریخ). تهران: نشر روانسنجی.
18
شجاعی، آمنه (1388). رابطهی هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
19
عطاری، یوسفعلی؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ کوچکی، عاشورمحمد و بشلیده، کیومرث (1384). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی-اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبد کاووس. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 12(2)، 25-46.
20
علی اکبری دهکردی، مهناز (1386). شناسایی و مقایسه گروههای ترکیبی نه گانه سنخهای جنسیتی زنان شاغل شهر اهواز و همسران آنان از لحاظ سلامت روانی، رضایت زناشویی و هوش هیجانی (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
21
کدیور، پروین (1382). نقش باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانشآموزان دبیرستانی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 10(1 و 2)، 45-58.
22
گلمکانی، زهرا (1384). بررسی رابطه هوش هیجانی با منابع استرس و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان سال آخر دانشگاههای دولتی تهران در سال تحصیلی 83-84. (پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی)، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
23
گلمن، دانیل (1995). هوش هیجانی: توانائی محبت کردن و محبت دیدن. ترجمه نسرین پارسا (1380). تهران: انتشارات رشد.
24
محمودی راد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا؛ افقه، سوسن و براتی سده، فرید (1386). بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر عزت نفس و هوشبهر دانشآموزان مقطع سوم دبستان. مجله توانبخشی، 8 (2)، 69-74.
25
مکتبی، غلامحسین (1387). تاثیر آموزش هوش هیجانی بر اضطراب اجتماعی، سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز (رساله دکتری)، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
26
میری، محمدرضا و اکبری بورنگ، محمد (1386). رابطه­ی بین هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در دانشآموزان دبیرستانی استان خراسان جنوبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 14(1، پیاپی 30)، 54-59.
27
هاشمی، ویدا؛ بهرامی،هادی و کریمی، یوسف (1385). بررسی رابطه هوش هشت گانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجله روانشناسی، 10(3)، 276-287.
28
ب. انگلیسی
29
Abdullah, M. C., Elias, H., Mahyuddin, R., & Uli, J. (2004). Emotional intelligence and academic achievement among Malaysian secondary students. Pakistan Journal of Psychological Research, 19(3-4), 105-121.
30
Amelang, M., & Steinmayr, R. (2006). Is there a validity increment for tests of emotional intelligence in explaining the variance of performance criteria? Intelligence, 34, 459-468.
31
Baker, J. A. (1995). Depression and suicidal ideation among academically gifted adolescents. Gifted Child Quarterly, 39, 218-223.
32
Beer, J. (1991). Depression, general anxiety, test anxiety and rigidity of gifted junior high and high school children. Psychology Report, 69(3), 1128-1130.
33
Brackett, M. A., & Mayer, J. D. (2003). Convergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1147-1158.
34
Brouwers, S. A., Van de Vijver, F. J. R., & Van Hemert, D. A. (2009). Variation in Raven's Progressive Matrices scores across time and place. Learning and Individual Differences, 19, 330–338.
35
Chapell, M. S., & Overton, W. F. (1998). Development of logical reasoning in the context of parental style and test anxiety. Merrill Palmer Quarterly, 44(2), 141-156.
36
Drago, J. M. (2004). The relationship between emotional intelligence and academic achievement non-traditional college students. Retrieved from: http:// www.proquest.umi.com/pqdwebl?
37
Goetz, T., Preckel, F., Zeidner, M., & Schleyer, E. (2008). Big fish in big ponds: A multilevel
38
analysis of test anxiety and achievement in special gifted classes. Anxiety Stress Coping, 21(2), 98-185.
39
Guastello, D. D., & Guastello, S. J. (2003). Androgyny, gender role behavior, and emotional intelligence among college students and their parent. A Journal of Research. Retrieved from: http://www.findarticles.com./cfdls/m2294/11-12-49/111635868/.
40
Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
41
Lekkas, Z., Tsianos, N., Germanakos, P., & Mourlas, K. (2007). Integrating cognitive and emotional parameters into designing adaptive hypermedia environments. Retrieved from: http://www.media.uoa.gr/.
42
Lynne Lane, K., Barton-Arwood, S. M., Nelson, J. R., & Wehby, J. (2008). Academic performance of students with emotional and behavioral disorders served in a self-contained setting. Journal of Behavior Education, 17, 43-62.
43
Macklem, G. L. (2008). Practitioner’s guide to emotion regulation in school-aged children. Retrieved from: http://www.springer.com.
44
Mayer, J. D., Caruso, D., & Salovey, P. (2000). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267-298.
45
Mester, J. M., Guil, R., Lopes, P. N., Salovey, P., & Gil-Olarte, P. (2006). Emotional intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, 112-117. Retrieved from: http://www.psicothema.com.
46
Parker, J. D. A., Summerfeldt, L. J., Hogan, M. J., & Majeski, S. A. (2004). Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, 36(1), 163-172.
47
Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004). The role of trait of emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36, 277-293.
48
Register, A. C., Beckham, D. J., May, J. D., & Gustafson, D. J. (1991). Stress inoculation bibliotherapy in the treatment of test anxiety. Journal of Counseling Psychology, 38(2), 115-116.
49
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
50
Schutte, N. ., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., et al. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
51
Wong, S. S., & Ang, R. P. (2007). Emotional competencies and maladjustment in Singaporean adolescents. Personality and Individual Differences, 43, 2193-2204.
52
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه ویژگیهای سازمانی، دانش، مهارت و نگرش معلمان مقطع دبیرستان با احساس اعتماد به نفس آنان در بکارگیری ICT در تدریس: ارائه مدل توضیحی
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ویژگیهای سازمانی، دانش، مهارت و نگرش معلمان مقطع دبیرستان، و احساس اعتماد به نفس آنان در بکارگیری ICT در تدریس در قالب یک مدل توضیحی بود. به همین منظور 325 نفر از دبیران دبیرستانهای شهر شیراز، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه عوامل مؤثر بر تدریس معلمان با استفاده از فناوری ICT پاپاناستاسیو و آنجلی بود که روایی و پایایی آن محاسبه شده و سپس بین نمونه توزیع و جمعآوری شد. دادهها توسط نرم افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. مدل فرضی با استفاده از رگرسیون چندگانه همزمان بر طبق روش بارون و کنی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که: 1( کارآموزی و جوّ حمایتی مدرسه رابطه مثبت و معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری دانش و مهارت ICT در تدریس دارد. سابقه تدریس رابطه منفی و معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری دانش و مهارت ICT در تدریس دارد. 2) کارآموزی و جوّ حمایتی مدرسه رابطه مثبت و معناداری با دانش، مهارت و نگرش معلمان در کاربردICT در تدریس دارد و سابقه تدریس رابطه منفی و معناداری با دانش نرم افزاری، مهارت و نگرش معلمان در کاربرد ICT دارد. 3) کارآموزی و جوّ حمایتی مدرسه به واسطه دانش نرمافزاری، مهارت و نگرش معلمان رابطه معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری دانش ICT دارد. همچنین کارآموزی به واسطه دانش، مهارت و نگرش معلمان رابطه معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری مهارت ICT دارد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1489_57df205ac25423c440fc22868d4f84f1.pdf
2012-09-21
105
136
10.22099/jsli.2012.1489
دانش
مهارت
نگرش نرم افزاری
احساس اعتماد به نفس
جو حمایتی مدرسه
ICT
مهدی
محمدی
m48r52@yahoo.com
1
دانشگاه شیراز
AUTHOR
سکینه
جعفری
sjafari.105@gmail.com
2
دانشگاه شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
بختیاری، مریم و احمدی، غلامرضا (1386). میزان اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) معلمان دوره متوسطه شهر اصفهان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 13، 123-134.
2
جلالی، علیاکبر و عباسی، محمد (1383). فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش و پرورش سایر کشورهای دنیا. مجموعه مقالات همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران: انتشارات آییژ، انجمن برنامه ریزی درسی ایران.
3
شعبانی، حسن (1383). چالشها و رویکرهای عصر اطلاعات و ضرورت تحول در ساختار و فرایند اجرای برنامههای درسی آموزش عالی. تهران: آییژ، انجمن برنامه ریزی درسی ایران.
4
محمدی، مهدی و اناری نژاد، عباس(1390). بررسی تاثیر دانش نرم افزاری، میزان کاربرد شخصی و نگرش معلمان به اثربخشی فاوا در تدریس بر احساس اعتماد به نفس آنان در کاربرد فاوا در تدریس، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 6(21)، 101-122.
5
موسیپور، علیمراد (1381). بررسی نقش تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی در محیط آموزشی دانشگاه تبریز (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
6
مهر محمدی، محمود (1383). بازاندیشی مفهوم و مدلول انقلاب آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات. مجموعه مقالات همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران: انتشارات آییژ، انجمن برنامهریزی درسی ایران.
7
نفیسی، عبدالحسین (1383). الزامها، شرایط و زمینههای مناسب برای کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش ایران، بر اساس یافته­های مطالعات بین­المللی، مجموعه مقالات سومین همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران: انتشارات آییژ، انجمن برنامهریزی درسی ایران.
8
ب. انگلیسی
9
Abbott. J. A., & Farris, S. (2000). Integrating technology into preserves literacy instruction: A survey of elementary education students’ attitudes toward computers. Journal of Research on Computing in Education, 33(2), 149-61.
10
Albion, P., & Ertmer, P. A. (2002). Beyond the foundations: The role of vision and belief in teachers' preparation for integration of technology. Technology trends, 46(5), 34-38.
11
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.
12
Bec, R. (1980). Generation cut and paste. Education Review Technology Guide [Electronic Version]. pp: 2-3 http://bec1234.edublogs.org
13
Becker, J. H., & Riel, M. M. (2000). Teacher professional engagement and constructivist compatible computer use Report No. 7, Teaching, Learning and Computing Project. Retrieved March 10, 2001, fromwww.crito.uci.edu/tlc/findings/report 7.
14
Becker, J. H., & Rivets, J. L. (2001). Computer use by teachers: Are Cuban’s predictions correct? Paper Presented at the 2001 annual meeting of the American Educational Research Association, Seattle, Washington.
15
Becker, J. H., & Rivets, J. L. (1999). The influence of computer and internet use on teachers’ pedagogical practices and perceptions. Journal of Research on Computing in Education, 31(4), 356-384.
16
Bosch, K. A., & Cardinal, L. (1993). Pre-service teachers’ perceptions of computer use during a field experience. Journal of Computing in Teacher Education, 10(1), 23-27.
17
Brush, T. A. (1998). Teaching pre-service teachers to use technology in the classroom. Journal of Technology and Teacher Education, 6(4), 243–258.
18
Cooper, J. R. (1998). A multidimensional approach to the adoption of innovation. Management Decision, 36(8), 493–502.
19
Cox, M., Preston, C., & Cox, K. (1999). What factors support or prevent teachers from using ICT in their classrooms? Paper Presented at the British Educational Research Association Annual Conference. University of Sussex, Brighton, September 2-5.
20
Cuban, L. (1986). Teachers and machines: The classroom use of technology since 1920. New York: Teachers College Press.
21
Cuban, L. (2000). So Much high-tech money invested, so little use and change in practice: How come? Paper presented at the Council of Chief State School Officers’ Annual Technology Leadership Conference, Washington, DC.
22
Darling-Hammond, L. (1990). Instructional policy into practice: The power of the bottom over the top. Educational Evaluation and Policy Analysis, 12(3), 233-241.
23
Deryakulu, D., Büyüköztürk, Ş., & Özçınar, H. (2009). Predictors of academic achievement of student ICT teachers with diferent learning styles. World Academy of Science, Engineering and Technology, 58, 703-709.
24
Ely, D. P. (1995). Technology is the answer! But what was the question? ERIC Document Reproduction Service, 4(2), 381-152.
25
Ertmer P. A. (2005). Teacher Pedagogical Beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational Development Research and Development, 53, 25-39.
26
Friedman, A., & Kass, E. (2002). Teacher self-efficacy: A classroom organization conceptualization, Teaching and Teacher Education, 18, 675-686.
27
Friedman, B. (1998). Human values and the design of computer technology. Cambridge: Cambridge University Press.
28
Fullan, M. D. (2000). The three stories educational reform. Phi Delta of Kappa, 81(8), 581-584.
29
Garrison, D. R., & Anderson, T. (2003). E–learning in the 21st century: A framework for research and practice. London: Rutledge/Flamer.
30
Goodison, T. (2003). Integrating in the classroom: A case study of two contrasting lessons. British Journal of Educational Technology, 34(5), 549-566.
31
Hennessy, S., Ruthven, K. and Brindley, S. (2005). Teacher perspectives on integrating ICT into subject teaching: Commitment, constraints, caution, and change. Journal of Curriculum Studies, 37(2), 155–192.
32
Heraclius, L. & Barrett, M. (2001). Organizational change as discourse: Communicative actions and deep structures in the context of informational technology implementation. Academy of Management Journal, 44(4), 755– 778.
33
Hoy, K. W., & Miscall, G. C. (2001). Educational administration: Theory, research and practice (6th Ed.). New York: McGraw Hill, Inc.
34
Hunt, N. P., & Bohlen, R. M. (1995). Events and practices that promote positive attitudes and emotions in computing courses. Journal of Computing in Teacher Education, 11(3), 21–23.
35
Johnson, M., & Wils, J. (2001). Ethics and responsibility in ICT-enterprises - Prospects and challenges for management and leadership. EJBO Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 14, 1.
36
Kangro, A., & Kangro, I. (2004). Integration of ICT in teacher education and different school subjects in Latvia. Educational Media International, 41(1), 31–37.
37
Kelly, M. G. (2002). National Educational Technology Standards for Teachers: Preparing Teachers to Use Technology (first edition Ed.). Eugene, OR: International Society for Technology in Education (ISTE).
38
King, J., Bond, T. & Blandford, S. (2002). An investigation of computer anxiety by gender and grade. Computers in Human Behavior, 18(1), 69-84.
39
Kleisner, K. (2009). Homosemiosis, Mimicry and superficial similarity: Notes on the conceptualization of independent emergence of similarity in Biology. Theory in Biosciences , 127(1), 15-21.
40
Kling, R. (2000). Learning about information technologies and social change: The contribution of Social Informatics. The Information Society, 16(3), 217–232.
41
Kotrlik, J. W., Harrison, B. C., & Redmann, D. H. (2000). A comparison of information technology training sources: Value, knowledge, and skills for Louisiana’s secondary vocational teachers. [Electronic Version] Journal of Vocational Education Research, 25(4), 396-444.
42
Kozma, R., & Anderson R. E. (2002). Qualitative case studies of innovative pedagogical practices using ICT. Journal of Computer Assisted Learning, 18, 387–394.
43
Loveless, A., & Ellis, V. (2001). ICT, Pedagogy and the Curriculum: Subject to change. London: Rutledge.
44
Loyd, B.H., & Gressard, C.P. (1986) The Nature and Correlates of Computer Anxiety in College Students, Journal of Human Behavior and Learning, 3, 28-33
45
Maddux, C., Johnson, D., & Willis, J. (2001). Educational computing: Learning with tomorrow’s technologies. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
46
Markauskaite, L. (2008). From a static to dynamic concept: A model of ICT literacy and an instrument for self-assessment. In ICALT 2005 Conference, Taiwan. Martin, F. (2001). What drives the cacancy rate for information technology workers? Centre for European Economic Research (ZEW), 16, 43.
47
Milbrath, Y. C. L., & Kinzie, M. B. (2000). Computer technology training for prospective teachers. Computer Attitudes, 4, 373-396.
48
Mulkeen, A. R. (2003). What can policy makers do to encourage integration of information and communications technology? Evidence from the Irish school system. Technology, Pedagogy and Education, 12(2), 277–294.
49
North, A. S., & Noyes, J. M. (2002). Gender influences on children’s computer attitudes and cognitions. Computers in Human Behavior, 18, 135.150.
50
Papanastasiou, E. C., & Angeli, C. (2008). Evaluating the use of ICT in education: Psychometric properties of the survey of factors affecting teachers teaching with technology (SFA-T3). Educational Technology and Society, 11(1), 69-86.
51
Pedretti, E., Smith-Mayer, J., & Woodrow, J. (1999). Teaming technology enhanced instruction in the science classroom and teacher professional development. Journal of Technology and Teacher Education, 7, 131–143.
52
Pelgrum, W. (2001). Obstacles to the integration of ICT in Education: Results from a worldwide educational assessment. Computers and Education, 37, 163–178.
53
Resta, P. E. D. (2002). Information and communication technologies in teacher. education: A planning guide. UNESCO, Division of Higher Education. Paris, France.
54
Robler, M. D., & Edwards, J. (2000). Integrating educational technology into teaching. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
55
Sandholtz, J. H., Ringstaff, C. and Dwyer, D. C. (1997). Teaching with technology: Creating student-centered classrooms. New York, NY: Teachers College Press.
56
Saud, M. S., et al. (2010). ICT application in Vocational and Technical Education and Training (VTET) Institutions in Malaysia. Proceedings of the International Conference on VTET Research and Networking, 23-24 June.
57
Senteni, A. (2006). Information and communications technology integration and developmental intervention: Enabling knowledge creation and capacity building in developing countries’ organizations. Educational Technology Research and Development, 54(3), 300–311.
58
Shahan, K. E. (1976). The Administrator’s role in developing innovations. Unpublished Manuscript, Boston, MA: Harvard Graduate School of Education.
59
Sharp, J. (2005). Using ICT in Primary Science Teaching. Learning Matters, Exeter.
60
Teo, T., (2008). Pre-service teachers’ attitudes towards computer use: A Singapore survey. Australasian Journal of Educational Technology, 24(4), 413–424.
61
Torkzadeh, G. , Koufteros, X., & Doll, W. J. (2005). Confirmatory factor analysis and factorial invariance of the impact of information technology instrument. Omega, 33(2), 107-118.
62
Tschannen-Moran, & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
63
Tschannen-Moran, M., & Woolfolk-Hoy, A. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and Teacher Education, 23, 944–956.
64
Veen, W. (1993). The role of beliefs in the use of information technology: Implications for teacher education, or teaching the right thing at the right time. Journal of Information Technology for Teacher Education, 2(2), 139–153.
65
Watt, D. H. (1980). Computer literacy: What should schools be doing about it. Classroom Computer News, 1(2), 1– 26.
66
Watts, M., & Loyd, C. (2004). The use of innovative ICT in the active pursuit of literacy. Journal of Computer Assisted Learning, 20, 50-58.
67
Yamamoto, T. (2012).The difference of information technology visions between the faculty and students in the Engineering Laptop Institution. . A Dissertation presented of PhD in the university of Indiana state university, P: 148 pages; AAT 3050256.
68
Yildirim, S. (2000). Effects of an educational computing course on preserves and in-service teachers: A discussion and analysis of attitudes and use. Journal of Research on Computing in Education, 32(4), 479-495.
69
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با توجه به ادراک از والدین با واسطهگری انگیزش
هدف پژوهش حاضر پیشبینی بهزیستی روانشناختی (شاخص هدفمندی در زندگی) در دانشآموزان بر اساس ادراک از والدین و باورهای انگیزشی به روش تحلیل مسیر بود. برای این منظور 875 دانش آموز (451دخترو 424پسر) دبیرستانهای شهر شیراز به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی، باورهای انگیزشی و ادراک از والدین پاسخ دادند. نتایج پژوهش بطورکلی نشان دادکه بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تحت تاثیر ادراک از والدین و باورهای انگیزشی قرار دارد. بدین صورت که ادراک از کنترل والدین به صورت منفی و ادراک استقلال از والدین به صورت مثبت اثر مستقیم و غیر مستقیم بر بهزیستی دارد. همچنین انگیزش درونی به صورت مثبت و بیانگیزشی به صورت منفی با بهزیستی رابطه دارد و باورهای انگیزشی میتوانند نقش واسطهای ایفا نمایند. مدل پژوهش حاضر با دادهها برازش مناسب داشت. در ادامه به بحث درباره کاربرد نتایج به همراه پیشنهادها و محدودیتهای پژوهش پرداخته شده است.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1490_9f59ee9fc1c591dee0fa2c330a5b6fc7.pdf
2012-09-21
137
157
10.22099/jsli.2012.1490
بهزیستی روانشناختی
انگیزش
حمایت از استقلال
ادراک کنترل
قوام
ملتفت
1
دانشگاه شیراز
AUTHOR
محمد
خیّر
2
دانشگاه شیراز
AUTHOR
Argyle, M. (2001). The psychology of happiness (2nd ed.). London: Routledge.
1
Black, A. E., & Deci, E. L. (2000). The effects of instructors’ autonomy support and students’ autonomous motivation on learning organic chemistry: A self-determination theory perspective. Science Education, 84, 740–756.
2
Burton, K., & Lydon, J. (2006). The differential effects of intrinsic and identified motivation on well-being and performance: prospective, Experimental, and implicit approaches to self-determination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 750-762.
3
Cheng, H., & Furnham, A. (2003). Dimension of personality, domain of aspiration, and subject well-being. Personality and Individual Differences, 34, 921-942.
4
Chirkov, V., & Ryan, R. (2001). Parent and teacher autonomy-support in Russian and U.S. adolescence:Common effects on well-being and academic motivation. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(5), 618-635.
5
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of Research in Personality, 19, 109-134.
6
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
7
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008a). Self-Determination Theory: A macro theory of human motivation, development, and health.Canadian Psychology, 49(3), 182–185.
8
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008b). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Canadian Psychology, 49(1), 14-23.
9
Deci, E. L., Ryan, R. M., Leone, D. R., & Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former Eastern Bloc country. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 930-942.
10
Gifford, M. E., & Brownell, C. A. (2003). Childhood peer relationships: social acceptance, friendships, and peer networks. Journal of school psychology, 41, 235-248.
11
Grolnick,W. S., Ryan, R. M., & Deci, E. (1991). Inner resources for school achievement: Motivational mediators of children’s perceptions of their parents. Journal of Educational Psychology, 83, 508–517.
12
Guay, F., Vallerand, R. J., & Blanchard, C. (2000). On the assessment of situational intrinsic and extrinsic motivation: The Situational Motivation Scale (SIMS). Motivation and Emotion, 24(3), 175-213.
13
Hill, N. E., & Craft, S. A. (2003). Parent-school involvement and school performance: Mediated pathways among socioeconomically comparable African American and Euro-American families. Journal of Educational Psychology, 95(1), 74-83.
14
Jeon, S. (2007). The effects of parents motivating style on adolescence school outcomes and well-being. A test of self-determination theory in a Korean context. Unpublished dissertation in the University of Iowa.
15
Miquelon, P., & Vallerand, R. (2008). Goal motives, well-Being, and physical health: An integrative model. Canadian Psychology, 49(3), 241–249.
16
Niemiec, C., Lynch, M., & Vansteenkiste, M. (2006). The antecedents and consequence of autonomous self-regulation for college: A self-determination theory perspective on socialization. Journal of Adolescence, 29, 761-775.
17
Patrick, H., Knee, C. R., & Canevello, A. (2007). The role of need fulfillment in relationship functioning and well-being: A self-determination theory perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 92(3), 434–457.
18
Ratelle, C., Larose, S., & Sencal, C. (2005). Perception of parental involvement and support as predictors of college students' persistence in a science curriculum. Journal of family Psychology, 19(2), 286-293.
19
Reeve, J. (2006). Teachers as facilitators: what autonomy-supportive teachers do and why their students benefit. The Elementary School Journal, 106(3), 225-236.
20
Robins,R.J.(1994). An assessment of perception of parental autonomy support and control:child and parent correlates.Unpublished Doctoral Dissertation, University of Rochester,NY.
21
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
22
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaemonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
23
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Living well: A self-determination theory perspective on eudaimonia. Journal of happiness studies, 9, 139-170.
24
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). A self-determination theory approach to psychotherapy: The motivational basis for effective change. Canadian Psychology, 49, 186–193.
25
Ryff, C.D., (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069–1081.
26
Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35, 1103–1119.
27
Ryff, C. D., Singer, B. H., & Love, G. D. (2004). Positive health: connecting well-being with biology. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 359, 1383–1394.
28
Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness: Using the new Positive Psychology to realise your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.
29
Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85, 571–581.
30
Skinner, E. A., Johnson, S. & Snyder, T. (2005). Six dimensions of parenting: A motivational model. Parenting: Science and Practice, 5(2), 175-225.
31
Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2002). The handbook of Positive Psychology. New York:Oxford University Press.
32
Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2005). Antecedents and outcomes of self-determination in 3 life domains: The role of parents' and teachers’ autonomy support. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 589-604.
33
Waterman, A. S. (1993). Two conceptions of happiness: Contrasts of personal expressiveness (eudaemonia) and hedonic enjoyment. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 678-691.
34