%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی-هیجانی بر تاب‌آوری و سازگاری نوجوانان پسر دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزی %J مجله مطالعات آموزش و یادگیری %I دانشگاه شیراز %Z 2228-5075 %A قدیری, فاطمه %A عالی, شهربانو %A آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 11 %N 2 %P 71-87 %! اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی-هیجانی بر تاب‌آوری و سازگاری نوجوانان پسر دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزی %K آموزش مهارت‌های اجتماعی- هیجانی %K تاب‌آوری %K دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی %K سازگاری %R 10.22099/jsli.2020.35147.2992 %X هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی-هیجانی بر تاب­آوری و سازگاری دانش­آموزان مدارس شبانه­روزی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل و جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطه مدارس شبانه‌روزی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی97-1396 بودند. از این میان 100 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و پرسش­نامۀ تاب­آوری کانر و دیویدسون، و سازگاری سینهاو سینگ را تکمیل کردند. سپس از 30 دانش‌آموز که تاب‌آوری و سازگاری پایین‌تر از متوسط گزارش نمودند، به‌طور تصادفی 15 نفر درگروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گماشته شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارت­های اجتماعی- هیجانی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش مهارت­های اجتماعی – هیجانی موجب بهبود معنی‌دار میزان تاب­آوری دانش­آموزان شرکت‌کننده در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می­شود، و کاهش معنی‌دار رفتارهای ناسازگارانه را در این گروه به همراه دارد. به‌طور خلاصه، می­توان نتیجه گرفت آموزش مهارت­های اجتماعی – هیجانی موجب بهبود معنی‌دار توانمندی­های تاب­آوری و سازگاری دانش­آموزان مدارس شبانه روزی می­شود. %U https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5565_bfc94e584145fa1177f77bf3937c02cc.pdf