%0 Journal Article %T شناسایی مؤلفه‌های ساختار مطلوب دانشگاه: بسترسازی برای یادگیری پوی‏ پا %J مجله مطالعات آموزش و یادگیری %I دانشگاه شیراز %Z 2228-5075 %A احمدی اصل, فرهاد %A شاهی, سکینه %A مهرعلی زاده, یداله %A فراستخواه, مقصود %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 11 %N 1 %P 218-238 %! شناسایی مؤلفه‌های ساختار مطلوب دانشگاه: بسترسازی برای یادگیری پوی‏ پا %K یادگیری پوی‌پا %K ساختار رسمی %K ساختار غیر‏رسمی %K ساختار نامرئی %K دانشگاه %R 10.22099/jsli.2019.5344 %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های ساختار مطلوب دانشگاه در راستای بسترسازی برای یادگیری پوی‌پا انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی به روش پدیدارشناسی است. مشارکت‌ کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب شدند و با 16 متخصص حوزۀ آموزش عالی مصاحبۀ عمیق انجام شد. در این پژوهش، از رویکرد پدیدارشناسی موستاکاس برای گردآوری و تحلیل داده­ ها استفاده شده است. قابلیت اعتماد مصاحبه ­ها از طریق باورپذیری و انتقال‌ پذیری به‌ دست آمد. داده­ های حاصل از مصاحبه و تحلیل اسناد و مدارک به‌ صورت تحلیل محتوا به روش کدگذاری استقرایی، تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل مضمونی، چهار خوشۀ معانی و 32 مضمون را برای یادگیری پوی­پا و سه خوشۀ معانی اصلی؛ 11 خوشۀ معانی فرعی و  38 مضمون را برای ساختار دانشگاه نشان می­ دهد. مؤلفه ­های یادگیری پوی­ پا در چهار محور: یادگیری برای یادگرفتن، یادگیرى برای انجام ‌دادن، یادگیرى برای با‌هم ‌زیستن و یادگیرى برای زیستن دسته ‌بندی شده است. در زمینۀ ساختار مطلوب سازمانی، سه نوع ساختار رسمی، غیر‌رسمی و نامرئی در دانشگاه شناسایی شده است. ساختار رسمی شامل تمرکز، پیچیدگی و رسمیت؛ ساختار غیر‌رسمی شامل روابط غیر‌رسمی، روابط مبتنی بر اعتماد، روابط تعاملی برون‌گرا و روابط عاطفی فراگیر است. ساختار نامرئی دانشگاه حول محورهای سیاسی، اجتماعی، رفتاری و علمی شکل می­ گیرد. تحقق یادگیری پوی ­پا در دانشگاه نیازمند اصلاح ساختارها و حذف موانع موجود ساختاری از طریق ایجاد ساختارهای منعطف و پویا، تقویت ساختارهای غیر‌رسمی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت ساختارهای نامرئی دانشگاه است.   %U https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5344_11725b6a0edd0cfd0402d718eb9a02d5.pdf