%0 Journal Article %T رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی: نقش میانجی درآمیزی با کار مدرسه %J مجله مطالعات آموزش و یادگیری %I دانشگاه شیراز %Z 2228-5075 %A مرادی, مرتضی %A عالیپور, سیروس %A طریفی حسینی, حمید %A عباسیان, مینا %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 10 %N 1 %P 1-24 %! رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی: نقش میانجی درآمیزی با کار مدرسه %K حمایت اجتماعی ادراک شده %K ارزش مدرسه %K درآمیزی با کار مدرسه %K سرزندگی تحصیلی %R 10.22099/jsli.2018.4914 %X هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطة حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی با میانجی‌گری درآمیزی با کار مدرسه بود. از طریق نمونه­برداری خوشه­ای تصادفی 358 دانش­آموز دورة متوسطة دوم مدارس دولتی اسلامشهر (171 پسر، 187 دختر) انتخاب شدند. شرکت­کنندگان مقیاس حمایت اجتماعی ادراک­شده، واکس و همکاران،  مقیاس ارزش مدرسه، تومینن-سوینی، سالمیلا-آرو و نیمیویرتا،  مقیاس درآمیزی با کار مدرسه، سالمیلا-آرو و آپادیایا،  و پرسش‌نامة سرزندگی تحصیلی، دهقانی­زاده و حسین­چاری، را تکمیل کردند. تحلیل داده­ها با روش مدل­سازی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم­افزار AMOS انجام گرفت. بررسی مدل‌های روان‌سنجی نشان داد که ابزارها از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که اول؛ حمایت اجتماعی ادراک شده قادر به پیش­بینی مستقیم سرزندگی تحصیلی بود. دوم؛ حمایت اجتماعی ادراک شده و ارزش مدرسه پیش­بینی­کنندة مستقیم درآمیزی با کار مدرسه می­باشند. و سوم؛ درآمیزی با کار مدرسه توانست بین حمایت اجتماعی و ارزش مدرسه با سرزندگی تحصیلی نقش میانجی ایفا کند. یافته­ها بر نقش متغیرهای بافتی و روان­شناختی در ترغیب فراگیران به مشارکت در امور مدرسه جهت غلبه بر ناملایمات تحصیلی و نیل به سرزندگی تحصیلی تاکید دارد. نتایج با توجّه به پژوهش­های پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شده است. %U https://jsli.shirazu.ac.ir/article_4914_a465945b3e8383819c26a25321bb374d.pdf