%0 Journal Article %T تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل %J مجله مطالعات آموزش و یادگیری %I دانشگاه شیراز %Z 2228-5075 %A رضایی, مونا %A رستمی, ربابه %A البرزی, محبوبه %D 2016 %\ 03/19/2016 %V 7 %N 2 %P 106-125 %! تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل %K بازخورد تطبیقی- اجتماعی (هنجاری) %K تکلیف تعادل %K عملکرد %K یادداری %R 10.22099/jsli.2016.3692 %X مطالعات اخیر نشان دادند که فرایند یادگیری علاوه بر فراهم آوردن اطلاعاتبرای فراگیرنده، از اثرات شناختی- اجتماعی تکلیف نیز تأثیر می­پذیرد. مطالعه حاضربا هدف بررسی اثرات بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر ارائه­ی آن بر عملکرد ویادداری تکلیف تعادلی طراحی شد. طرح پژوهش حاضر، ‌از نوع نیمه­تجربی بود. جامعه­یآماری آن را کلیه­ی دانشجویان دختر شرکت­کننده در کلاس­های تربیت بدنی در نیمسالتحصیلی (1392- 1391) تشکیل می­دادند که به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکتنمودند. آزمودنی­ها (تعداد : 44و میانگین سنی: 2/1 ±5/20) با توجه به نوع بازخورد (مثبت/ منفی) و شیوة ارائه آن (مطلق/ نسبی)، همچنینبر اساس اولین نمرة مرحله­ی اکتساب به صورت تصادفی، در چهار گروه (بهتر مطلق، بهترنسبی، بدتر مطلق و بدتر نسبی) جای گرفتند. آنان در دو جلسه اکتساب (دو روز متوالی)و یک جلسه یادداری (بدون ارائه بازخورد و 24 ساعت پس از آخرین مرحله اکتساب) شرکتنمودند. هر جلسه اکتساب شامل 10 کوشش 60 ثانیه­ای بود که هر یک از شرکت­کنندگانعلاوه بر دریافت بازخورد حقیقی در هر کوشش، بنابر تواتر دریافتی (مطلق/ نسبی)،بازخورد تطبیقی- اجتماعی یا هنجاری دریافت کردند. ابزار سنجش تعادل،‌ دستگاه تعادل­سنجبود که در تحقیقات ورزشی مورد استفاده قرار می­گیرد و دستگاهی با دقت اندازه­گیریبالا می­باشد. باتوجه به عدم تفاوت معنادار گروه­ها در مرحله پیش آزمون، نتایجتحلیل واریانس در اندازه­گیری­های مکرر نشان داد که بین جلسات کوشش­های تمرینیتفاوت معناداری دیده می­شود. این کوشش­ها موجب بهبود فعالیت حرکتی تعادل در مرحلهاول عملکرد می­گردد، هر چند میان نمرات گروه­ها تفاوت معنی­داری مشاهده نشد.همچنین نتایج تحلیل واریانس یک­طرفه در مرحلة یادداری نیز نشان داد که بازخوردتطبیقی –اجتماعی موجب تفاوت معناداری بین گروه­ها شده است. در این ارتباط دو گروه بهتر(مطلق/ نسبی) نمرات بالاتری را نسبت به دو گروه بدتر (مطلق و نسبی) کسب نمودند. بهبیان دیگر نقش بازخوردهای مثبت چه به صورت مطلق باشد چه به صورت نسبی، بر فعالیتحرکتی تعادل تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش حاضر نقش بازخورد و انگیزش را بریادگیری مهارت­های حرکتی تأیید نمود. بحث تفصیلی پیرامون نتایج، در اصل مقالهآورده شده است. %U https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3692_9ded54a5fd7cb7c88c2eaa44800dd0bc.pdf