per
دانشگاه شیراز
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2013-03-19
4
2
1
20
10.22099/jsli.2013.1574
1574
Research Paper
نقش نیازهای اساسی خودتعیینگری، کیفیت اطلاعات و قابلیت کاربرد در علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی با میانجیگری انگیزش درونی و رضایت
اکرم خوارزمی
1
حسین کارشکی
kareshki@um.ac.ir
2
محمدسعید عبدخدائی
3
کارشناس ارشد روانشناسیتربیتی
دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
یادگیری الکترونیکی از موضوعات مهم محیطهای آموزشی معاصر است و بررسی عوامل موثر بر استفاده و تداوم استفاده از آن نیز همواره مورد توجه محققین این حوزه بوده است. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش عوامل مؤثر در تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی، در بین دانشجویان دورههای مجازی با استفاده از یک مدل علّی است. پسازتهیهابزارهای اندازهگیری و تعیین روایی و پایایی آن، از بین جامعه آماری دانشجویان دورههای مجازی دانشگاه علوم حدیث شهر مشهد، نمونه ای به حجم 218 نفر، پرسشنامههایمربوطهراتکمیلکردند. دادههای جمعآوری شده به وسیله نرمافزار SPSS و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج اجرای همبستگیپیرسوننشانداد که تمام متغیرهای مشاهده شدهی الگو شامل مولفههای نیازهای خودتعیینگری، کیفیت اطلاعات ادراک شده، قابلیت کاربرد ادراک شده و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی، دو به دو با هم همبستگی دارند. با اجرای الگوی تحلیل مسیر برای آزمون رابطهی نیازهای خودتعیینگری(خودمختاری ادراک شده، شایستگی ادراک شده، ارتباط ادراک شده) و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی از طریق انگیزهی درونی و همچنین رابطهی بین باورهای شناختی (کیفیت اطلاعات ادراک شده، قابلیت کاربرد ادراک شده)و تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی از طریق رضایت از دورههای یادگیری الکترونیکی، مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. کلیه ضرایب مسیر نیز بالاو به لحاظ آماری معنادار بودند.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1574_249cbc4106fb346a1b6779bd027715db.pdf
علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی
نیازهای خودتعیینگری
کیفیت اطلاعات
قابلیت کاربرد
per
دانشگاه شیراز
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2013-03-19
4
2
21
47
10.22099/jsli.2013.1575
1575
Research Paper
سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی
محمدحسین دهقانی زاده
1
مسعود حسین چاری
2
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطه­ای خودکارآمدی در رابطه­ی بین ادراک از الگوهای ارتباطی خانواده و سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه 337 دانشآموز (176 دختر و 161 پسر) در مقطع متوسطه­ی شهرستان مهریز در سال تحصیلی 91-90 شرکت داشتند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تصادفی انتخاب شده بودند. مشارکت­کنندگان، پرسشنامه­ی تجدید نظر شده­ی الگوهای ارتباطی خانواده، پرسشنامه­ی خودکارآمدی و پرسشنامه­ی سرزندگی تحصیلی را تکمیل نمودند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آن­ها از روش تحلیل عامل و همسانی درونی استفاده شد. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که اول، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده به صورت مستقیم قدرت پیش­بینی­ سرزندگی تحصیلی را دارند. دوم، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده پیش­بینی­کننده­ی مستقیم ابعاد خودکارآمدی هستند. سوم، پس از بررسی ضریب مسیر بدست آمده معلوم شد که خودکارآمدی نقش واسطه­ای میان جهت­گیری گفت و شنود و سرزندگی تحصیلی دارد. یافته­ها با توجه به پژوهش­های پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1575_f3bd5d30933350b406459031459fe5ba.pdf
الگوهای ارتباطی خانواده
خودکارآمدی
سرزندگی تحصیلی
per
دانشگاه شیراز
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2013-03-19
4
2
49
80
10.22099/jsli.2013.1576
1576
Research Paper
بررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطه ی خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختی
زینب ربّانی
1
فریده یوسفی
yousefi@shiraz.ac.ir
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
هدف از پژوهش حاضربررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطه­ی خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختیبود. به این منظور تعداد 365نفر (173 پسر و 192 دختر) از دانشآموزان پایه­ی اول دبیرستان در شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشه­ای تصادفی چند مرحلهایانتخاب شدند. مشارکتکنندگان پرسشنامه­ی جهتگیری هدف الیوت و مکگریگور و مقیاسهای خودکارآمدی، ارزش تکلیف و راهبردهای شناختی از پرسشنامه­ی راهبردهای انگیزشی برای یادگیریپنتریچ و همکاران را تکمیل نمودند. به منظور بررسی هدف پژوهش،رابطه­ی متغیرها در قالب یک مدل علّیبررسیو مورد آزمون قرار گرفت. روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود ونتایج نشان داد که متغیرهای مستقل برونزای خودکارآمدی و ارزش تکلیف هم به طور مستقیم و هم به واسطه­ی انواع جهتگیری هدف بر متغیرهای درونزای راهبردهای شناختی تاثیر دارند. به این صورت که دو متغیر خودکارآمدی و ارزش تکلیف از طریق جهتگیری هدف تسلط گرایشی انواع راهبردهای شناختی را به نحو مثبت و معناداری تبیین کردند.بین دو متغیر برونزای پژوهش با جهتگیری هدف تسلط اجتنابی رابطه­ی معناداری به دست نیامد و هدف مذکور هیچ یک از انواع راهبردهای شناختی را نتوانست پیشبینی نماید. متغیر خودکارآمدی بر جهتگیری هدف عملکرد گرایشی بطور مثبت و معناداری تاثیر داشت و این هدف نیز راهبرد بسط را به نحو مثبت پیشبینی نمود. جهتگیری هدف عملکرد اجتنابی بطور منفی توسط خودکارآمدی پیش بینی شده، و این هدف هم راهبرد مرور ذهنی را به نحو مثبت پیشبینی کرد. همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری هدف غالب در بین دانشآموزان مورد مطالعه­­، از نوع تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی میباشد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1576_039d1902a808dcdb7e3de2cba502d6a0.pdf
جهتگیری هدف
خودکارآمدی
ارزش تکلیف
راهبردهای شناختی
مرور ذهنی
بسط
سازماندهی
تفکر انتقادی
per
دانشگاه شیراز
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2013-03-19
4
2
81
115
10.22099/jsli.2013.1577
1577
Research Paper
تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکهای شناختی دانشآموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی
اکبر سلیماننژاد
1
سیدداوود حسینینسب
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
در این پژوهش تاثیر تعاملی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سبکهای شناختی بر عملکرد حلمسئله ریاضیدانشآموزان سال سوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، 111 نفر از دانشآموزان رشته ریاضی فیزیک سال سوم دبیرستان شهر خوی به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل قرار گرفتند. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون حلمسئله ریاضی به عمل آمد. سپس به آزمودنیها به مدت 16 جلسه 90 دقیقهای راهبردهای خودتنظیمی آموزش داده شد. سپس پسآزمون حلمسئله ریاضی اجرا شد. یافتههای پژوهشی نشان داد که عملکرد حلمسئله ریاضی دانشآموزان بر اثر آموزش راهبردهای خودتنظیمی افزایش مییابد. عملکرد حلمسئله ریاضی دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی وسبکشناختی همگرا و جذبکنندهافزایش یافت. عملکرد حلمسئله ریاضی (سطح مفهومی) دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکشناختی همگرا و جذبکنندهافزایش نیافت ولی عملکرد حلمسئله ریاضی (سطح راهبردی) دانشآموزان با توجه به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکشناختی همگرا و جذبکننده افزایش یافت.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1577_e8ded231eb961012ee08985f5086dbed.pdf
راهبردهای خودتنظیمی
سبکهای شناختی
عملکرد حلمساله
دانشآموزان
per
دانشگاه شیراز
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2013-03-19
4
2
118
135
10.22099/jsli.2013.1578
1578
Research Paper
نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه
عیناله طیموریفرد
1
محبوبه فولادچنگ
foolad@shirazu.ac.ir
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه بود. نمونهی پژوهش که به روش تصادفی خوشهای انتخاب گردید، شامل 298 دانشآموز (123 دختر و 175 پسر) سال اول دبیرستان شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد بود. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون، خرده مقیاس خودکارآمدی پینتریچ و دیگروت، و آزمون هوشی پیشروندهی ریون استفاده شد. برای سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از نمرات آزمون هماهنگ پایان ترم درس ریاضی و فارسی استفاده گردید. نتایج حاصل از محاسبهی پایایی و روایی ابزارها حاکی از پایایی و روایی قابل قبول آنها بود. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که هوش بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارد (51/0β =) و بعد از آن به ترتیب خودکارآمدی (16/0β =) و فراشناخت (11/0β =) قرار میگیرد. همچنین، از بین مولفه های فراشناخت تنها دو مولفه دانش موقعیتی (19/0β =) و راهبرد مدیریت اطلاعات (23/0β =) سهم معناداری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارند. در ادامهی مقاله یافتهها مورد بحث قرار گرفت و پیشنهادهایی در جهت افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان و نیز مولفههای فراشناختی دانش موقعیتی و مدیریت اطلاعات ارائه شد.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1578_6baaf4c1bacc4a1540d6cfee7ee99b44.pdf
فراشناخت
هوش
خودکارآمدی
پیشرفت تحصیلی
دانش موقعیتی
مدیریت اطلاعات
per
دانشگاه شیراز
مجله مطالعات آموزش و یادگیری
2228-5075
2013-03-19
4
2
138
156
10.22099/jsli.2013.1579
1579
Research Paper
مقایسهی اثربخشی آموزش خصوصی همتایان و خودآموزی شناختی بر پیشرفت، اضطراب و نگرش به درس ریاضی
سیده فاطمه موسوی
1
استادیار روانشناسی تربیتی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س)
مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی روش خودآموزی شناختی با آموزش خصوصی همتایان در ارتقاء پیشرفت ریاضی و، کاهش اضطراب ریاضی و بهبود نگرش به ریاضی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون ، پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد 3 کلاس پنجم ابتدایی (11ساله) از دو مدرسهی دخترانه با میانگین تعداد 18 نفر دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. پس از اجرای روشهای آموزشی، جهت گردآوری اطلاعات، از مقیاس 22 مادهای اضطراب ریاضی برای کودکان چیو و هنری با پایایی 95/0، و 95/0، مقیاس 23 مادهای نگرش به ریاضی آیکن با پایایی 96/0 و 83/0 در دو مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون در این مطالعه و آزمون معلم- محقق ساختهی پیشرفت ریاضی که روایی آن با نظر معلمان 3 کلاس تایید شد، استفاده گردید. دادهها با استفاده از SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد آموزش خودآموزی شناختی منجر به کاهش اضطراب ریاضی و بهبود نگرش دانشآموزان به درس ریاضی گردیده، اما پیشرفت تحصیلی آنها را بطور معنادار نسبت به گروه گواه افزایش نداده است، آموزش خصوصی همتایان نیز نگرش مثبتی به درس ریاضی در دانشآموزان ایجاد نموده که در مقایسه با گروه گواه این تفاوت معنادار بوده است. از محدودیتهای این پ‍ژوهش، میتوان به یکسان نبودن معلمان در گروهها، عدم کنترل باورهای معلمان و اسنادهای دانشآموزان اشاره نمود، که پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی به این مقوله توجه شود.
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_1579_af9d15050ff91a53461e29bcfd54e602.pdf
پیشرفت ریاضی
آموزش خصوصی همتایان
خودآموزی شناختی