@article { author = {یزدانی, فرزانه and فولادچنگ, محبوبه}, title = {واسطه‌گری خود‌شفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ذهنی}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {12}, number = {1}, pages = {119-142}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2020.5785}, abstract = {در پژوهش حاضر نقش واسطه‌گری خودشفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ذهنی بررسی شد. بدین منظور 213 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب ‌شدند. شرکت‌کنندگان به مقیاس کمال‌گرایی تجدید‌نظر‌شدۀ اسلینی و همکاران، مقیاس خود‌شفقت‌ورزی نف، و مقیاس نشاط‌ذهنی ریان و فردریک پاسخ دادند. داده‌ها به روش مدل­سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Amos تحلیل شدند. نتایج نشان‌ داد که از بین مؤلفه‌های کمال‌گرایی، مولفۀ استاندارد به عنوان کمال‌گرایی سازگارانه، نشاط‌ ذهنی را به‌طور مستقیم و مثبت پیش‌بینی می‌کند، در حالی­ که تفاوت (تعارض بین استانداردها و عملکرد فرد)، به عنوان کمال­گرایی ناسازگارانه، نشاط‌ذهنی را با واسطه­ گری خودشفقت ­ورزی به‌طور منفی پیش‌­بینی می‌کند. در نتیجه نتایج حاکی از آن است که خودشفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ ذهنی دارای نقش واسطه‌ای است. بنابراین، در صورت تعارض بین استانداردها و عملکرد توجه به خودشفقت‌ورزی و افزایش آن برای دانشجویان دارای تلویحات مهمی است.}, keywords = {کمال‌گرایی,نشاط‌ذهنی,خودشفقت‌ورزی}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5785.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5785_344cabee41e2872b5cb8c74642011644.pdf} }