@article { author = {رحیمی, مهدی and آرایی, مهدیه and زارع, مریم}, title = {اثربخشی کتاب‌درمانی تحولی بر مهارت ‌اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {11}, number = {1}, pages = {146-162}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2019.5341}, abstract = {این پژوهش برای بررسی اثربخشی کتاب‌درمانی تحولی بر مهارت ‌اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان انجام شد. کتاب‌درمانی تحولی، یکی از انواع کتاب‌درمانی است که در محیط کلاس درس روی می‌دهد و معلم سعی می‌کند روش و رفتارهای مثبت مواجهه با چالش‌های زندگی را نشان دهد. پژوهش کاربردی حاضر از نوع تحقیقات نیمه ‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر یزد است. مشارکت‌ کنندگان این پژوهش، یک نمونه 40 نفری را در بر می‌ گیرد که به شیوۀ خوشه‌ای انتخاب شده و به‌ صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه (20 نفر در هرگروه)، گمارده شده‌اند. برای اندازه‌گیری متغیرهای وابسته، از پرسش‌نامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت استفاده شد. نتایج اندازه‌ گیری مکرر، بیانگر این موضوع بود که کتاب‌درمانی تحولی بر مهارت اجتماعی و ابعاد آن، یعنی همکاری، قاطعیت و خویشتن‌داری تأثیرگذار بوده‌است. فرضیه‌های پژوهش دربارۀ تأثیر کتاب‌درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری و رفتارهای بیرونی، تأیید شد؛ امّا فرضیه‌های پژوهش دربارۀ کاهش رفتارهای درونی و بیش‌فعالی تأیید نشد. بنابراین، کتاب‌درمانی یکی از روش‌های آموزش غیرمستقیم است که می‌تواند مهارت‌های صحیح را به دانش‌آموزان آموزش دهد و تا حدی از مشکلات رفتاری آن‌ها بکاهد.}, keywords = {کتاب‌درمانی تحولی,مهارت اجتماعی,مشکلات رفتاری}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5341.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5341_e135d9e003c95b297482a34ddc661608.pdf} }