@article { author = {فیروزی, زهرا and کرمی, مرتضی and سعیدی رضوانی, محمود and کارشکی, حسین}, title = {بررسی اثربخشی روش دیوید مریل در آموزش ضمن خدمت معلمان}, journal = {مجله مطالعات آموزش و یادگیری}, volume = {7}, number = {1}, pages = {49-70}, year = {2015}, publisher = {دانشگاه شیراز}, issn = {2228-5075}, eissn = {}, doi = {10.22099/jsli.2015.3091}, abstract = {پژوهش حاضر در قالب یک طرح شبه آزمایشی به ارزشیابی اثربخشی ناشی از کاربست الگوی طراحی اصول اولیه­ی آموزش از دیوید مریل در آموزش ضمن خدمت معلمان پرداخته است.جامعه­یآماریپژوهششاملکلیهمعلمانشرکتکنندهدربرنامهآموزشیارزشیابیتوصیفیبودکهاز بین آن­ها دوگروهازشرکت کنندگان به تعداد 75 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه­ جهت سنجش نگرش و رضایت فراگیران و یک آزمون پیشرفت تحصیلی به‌منظور سنجش میزان یادگیری فراگیران بود. نتایج پژوهش نشان داد که به­کارگیری الگوی طراحی اصول اولیه آموزش در آموزش ضمن خدمت معلمان موجب افزایش اثربخشی این دوره­های آموزشی می­شود. همچنین در خصوص مولفه­های تشکیل دهنده اثربخشی، یعنی رضایت، نگرش و یادگیری، نتایج نشان دهنده­ی این امر بود  که فراگیران در گروه آموزش دیده بر اساس الگوی اصول اولیه آموزش رضایت بیشتر و نگرش مثبت­تر نسبت به فراگیران گروه سنتی و موضوع­محور داشتند ولی از لحاظ مولفه­ی یادگیری تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.}, keywords = {طراحی آموزشی,اصول اولیه‌ی آموزش,اثربخشی آموزش}, url = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3091.html}, eprint = {https://jsli.shirazu.ac.ir/article_3091_10956c50671b9c21679601ba55165a3f.pdf} }